domingo, 24 de junio de 2018

Víctor Bonomo (Marsella, Francia 1918 - Calvià, 2009)

Victor Bonomo, durante un concierto
Victor Bonomo (1994)

Desde muy joven demostró una gran afición por el canto y en 1937 participó en el gran concurso para aficionados Artística en Marsella, que agrupó más de cinco mil concursantes y donde ganó el primer premio como tenor de opereta. A raíz de ello actuó en varios conciertos en Marsella y Provenza. En 1938 tuvo que partir para hacer el servicio militar y participar en la Segunda Guerra Mundial, por lo que se vio obligado a abandonar su carrera como cantante. En 1946, volvió al mundo de la canción y firmó un contrato con el Teatro del Gimnasio de Marsella, templo de la opereta, y en poco tiempo se convirtió en una estrella local, protagonista de numerosos conciertos. Con todo, pronto le dijeron el Jean Kiepura del Music-Hall, tenor de fama mundial de la época.

Más tarde, hacia el 49, el famoso tenor Benjamin Gigli después de escucharlo en un recital dijo: "Tienes todas las cualidades para ser un gran cantante de ópera, tienes que estudiar el repertorio, eres un lírico spinto con un agudo fácil y puedes hacer una gran carrera en la ópera."

Poco tiempo después y siguiendo el consejo de Gigli, Víctor entró en la escuela de canto del profesor León Cazuran, tenor internacional de principio de siglo, con quien estudió un año y medio. Ya en el 50 y después de un gran concierto de despedida, se fue a París y entró en el curso Mozart, Conservatorio Libre, para estudiar repertorio de ópera. Durante un ensayo, Paul Camerlo, el director de la ópera de Lyon, oyó su voz, y firmaron un contrato para la representación de la ópera Mireille de Charles Gounod. Este fue su debut como cantante de ópera y tuvo tanto éxito que Camerlo le firmó el contrato para la siguiente temporada.

Cuando volvió a París, Renée Doria, famosa colaboradora de la ópera, le presentó el compositor de origen español Maurice Pérez, que buscaba un tenor para dar vida a su nueva creación Rocío; la acción transcurría en Mallorca. En 1952, Víctor cantó tres representaciones en el teatro de Argel, junto a otras grandes figuras de la ópera de París como Renée Doria, Georgette Camart y Jean Bortayre. Tras el éxito de esta obra el director del teatro lo contrató para cantar Tosca y Werther.

A su regreso a París, fue convocado por el sindicato de artistas para celebrar una audición ante diversos directores de teatros de Provenza y, después de oírlo, todos le firmaron contratos. Así fue como en el curso 1952-53 actuó en Toulouse, capital francesa del bel canto, en Burdeos, Montpellier, Avignon, Toulon, Aix-en-Provence, Nancy, Strasburgo, Lille, Nantes o Agen.

A principios de 1953, Georges Nicolo, director del Conservatorio Mozart, lo inscribió en el concurso organizado por la Dirección de Teatros Líricos de París (ópera cómica) para descubrir nuevos valores. Después de quince audiciones eliminatorias, Víctor obtuvo el primer premio de su categoría y firmó un contrato con la Ópera para las temporadas 53-54-55 y 56. Cuando en 1957 finalizó su contrato con la Ópera, marchó a Canadá para efectuar una gira y finalmente se quedó allí, donde realizó numerosas actuaciones para la televisión y la radio. Era conocido como "la voz de oro" y en el 58 la gran Ópera de Ottawa lo contrató para la temporada 1958-59.

En mayo del 60 se trasladó a Mallorca con intención de pasar unas vacaciones, pero cuando su mujer, nativa de la isla, le comunicó su deseo de permanecer allí (cansada de viajar), decidieron comprar un hotel en el centro de Palma e instalarse  allí. Poco después, Antoni Tous, director de la Sociedad de la Ópera de Mallorca, lo visitó y lo contrató para interpretar Pagliacci y Amelia al ballo. Ese mismo año actuó en Menorca, en el Teatro Lírico, y en el Teatro Principal de Palma. Cofundador y presidente de la asociación Amigos de la Ópera (Palma, 1979), organizó conciertos y conferencias de interés musical.

Asimismo, realizó numerosos recitales en el término de Calviá y colabora en varias ocasiones con la Banda de Música y el Coro. Grabó varias operetas publicadas en Marsella (1946-57). Residió en el Toro desde 1987 hasta su muerte en 2009.

Víctor Bonomo (Marsella, França 1918 - Calvià, 2009)

Victor Bonomo en su vivienda del Toro (Calviá 1994)
Des de molt jove demostrà una gran afició pel cant i el 1937 participà en el gran concurs per a aficionats Artística a Marsella, que va agrupar més de cinc mil concursants i on va guanyar el primer premi com a tenor d’opereta. Arran d'això actuà en diversos concerts a Marsella i Provença. El 1938 hagué de partir per fer el servei militar i participar en la Segona Guerra Mundial, motiu pel qual es va veure obligat a abandonar la seva carrera com a cantant. El 1946, tornà al món de la cançó i signà un contracte amb el Teatre del Gimnàs de Marsella, temple de l'opereta, i en poc temps es convertí en una estrella local, protagonista de nombrosos concerts. Amb tot, aviat li digueren el Jean Kiepura del Music-Hall, tenor de fama mundial de l'època.


Més tard, devers el 49, el famós tenor Benjamino Gigli després d'escoltar-lo en un recital digué: "Tens totes les qualitats per ser un gran cantant d'òpera, has d'estudiar el repertori, ets un líric spinto amb un agut fàcil i pots fer una gran carrera en l'òpera."

Poc temps després i seguint el consell de Gigli, Víctor entrà a l'escola de cant del professor León Cazuran, tenor internacional de principi de segle, amb qui estudià un any i mig. Ja en el 50 i després d'un gran concert de comiat, se'n va anar a París i entrà en el curs Mozart, Conservatori Lliure, per estudiar repertori d'òpera. Durant un assaig, Paul Camerlo, el director de l'òpera de Lió, sentí la seva veu, i signaren un contracte per a la representació de l'òpera Mireille de Charles Gounod. Aquest va ser el seu debut com a cantant d'òpera i va tenir tant d'èxit que Camerlo li signà el contracte per a la següent temporada.

Quan tornà a París, Renée Doria, famosa col•laboradora de l'òpera, li presentà el compositor d'origen espanyol Maurice Pérez, que buscava un tenor per donar vida a la seva nova creació Rocío; l'acció transcorria a Mallorca. El 1952, Víctor va cantar tres representacions en el teatre d'Alger, al costat d'altres grans figures de l'òpera de París com Renée Doria, Georgette Camart i Jean Bortayre. Després de l'èxit d'aquesta obra el director del teatre el contractà per cantar Tosca i Werther.

Al seu retorn a París, fou convocat pel sindicat d'artistes per celebrar una audició davant diversos directors de teatres de Provença i, després de sentir-lo, tots li signaren contractes. Així fou com en el curs 1952-53 va actuar a Toulouse, capital francesa del bel canto, a Bordeus, Montpellier, Avinyó, Toulon, Aix-en-Provence, Nancy, Strasburgo, Lille, Nantes o Agen.

A principi de 1953, Georges Nicolo, director del Conservatori Mozart, el va inscriure en el concurs organitzat per la Direcció de Teatres Lírics de París (òpera còmica) per descobrir nous valors. Després de quinze audicions eliminatòries, Víctor obtingué el primer premi de la seva categoria i signà un contracte amb l'Òpera per a les temporades 53-54-55 i 56. Quan el 1957 finalitzà el seu contracte amb l'Òpera, marxà a Canadà per efectuar una gira i finalment es quedà allà, on realitzà nombroses actuacions per a la televisió i la ràdio. Era conegut com "la veu d'or" i en el 58 la gran Òpera d'Ottawa el contractà per a la temporada 1958-59.

El maig del 60 es traslladà a Mallorca amb intenció de passar-hi unes vacances, però quan la seva dona, nadiu de l'illa, li comunicà el seu desig de quedar-s'hi (cansada de viatjar), decidiren comprar un hotel al centre de Palma i instal•lar-s'hi. Poc després, Antoni Tous, director de la Societat de l'Òpera de Mallorca, el visità i el contractà per interpretar Pagliacci i Amelia al ballo. Aquest mateix any actuà a Menorca, al Teatre Líric, i al Teatre Principal de Palma. Cofundador i president de l'associació Amics de l'Òpera (Palma, 1979), organitzà concerts i conferències d'interès musical.

Així mateix, va realitzar nombrosos recitals al terme de Calvià i va col•laborar en diverses ocasions amb la Banda de Música i el Cor. Va gravar diverses operetes publicades a Marsella (1946-57). Residí en el Toro des de 1987 fins a la seva mort el 2009.

No hay comentarios:

Publicar un comentario